I måndags publicerades en debattartikel i Aftonbladet med rubriken ”Förbättrad e-handel styrker Systembolaget” undertecknad av Anna De Geer som är VD på Sprit & Vinleverantörsföreningen.
Om jag förstår henne rätt tycker hon att Systembolaget ska satsa mer och snabbare på e-handel för att underlätta för oss alkoholkonsumenter och inte riskera att tappa marknadsandelar till illegala leverantörer. Debattören backar upp sitt argument med en egen undersökning som visar att det största intresset för snabba och smidiga hemleveranser finns bland människor i den övre medelåldern.
Senare replikerade Systembolagets e-handelsdirektör Tobias Frohm att de visst håller på att bygga ut, men i lagom takt och med stor hänsyn till det regelverk och uppdrag som de förvaltar.
Elefanten i rummet
Här kommer några tankar om varför det kanske inte är så smart att göra det enklare för oss konsumenter att köpa alkohol. Men låt mig först peka ut elefanten i vardagsrummet. Nämligen det faktum att den målgrupp som enligt marknadsundersökningen är mest intresserade av snabba hemleveranser också är samma åldersgrupp som har mest alkoholproblem. Det är också samma åldersgrupp som i störst utsträckning hör av sig till mig och vill ha hjälp att dra ner på sitt drickande. Eller också så är det deras anhöriga som hör av sig.
Alkohol är inte vilken vara som helst även om den följer de flesta marknadsekonomiska spelreglerna. Alkohol är för de allra flesta av oss gott och trevligt och sätter guldkant på tillvaron. Men det är också ett av våra största folkhälsoproblem och orsakar mycket skador och lidande.
I Sverige höll vi bokstavligen på att supa ihjäl oss innan vi hittade en fungerande balansgång mellan individens rätt att få köpa detta njutningsmedel och samhällets ansvar att skydda de som inte klarar av att dricka och alla de barn och familjer som står runtomkring dessa. Och vår modell, med Systembolaget, som nav, har fungerat mycket väl under väldigt lång tid.
Vad är Systembolagets uppgift?
Grundprincipen är verkligen inte rocket-science. Om en vara är dyr och svår att få tag på så köper vi mindre av den varan. Detta gäller skor, apelsiner och alkohol.
Systembolaget är ett av de viktigaste skälen till att vi svenskar dricker 20 procent mindre än det europeiska genomsnittet. För tvärtemot vad Anna De Geer antyder så är inte alternativet för oss vanliga alkoholkonsumenter att ringa en illegal langare när rödvinet tar slut redan vid fredagsmyset. Vi väntar snällt till att vårt lokala Systembolag öppnar på lördag förmiddag och ersätter så länge vinet med en alkoholfri dryck. För så svårt att få tag i laglig alkohol är det inte och vi kan faktiskt vänta.
Som jag ser det har Systembolaget två funktioner. Den första är att skydda de som har tappat kontrollen över sitt drickande och deras anhöriga. Den andra är att se till att vi andra inte börja dricka för mycket så att vi hamnar i den gruppen som behöver skyddas.
Jag tycker det nuvarande systemet är utmärkt och är övertygad om att de allra flesta alkoholkonsumenter håller med mig om att det är alldeles precis lagom svårt att köpa alkohol i Sverige. Av solidaritet och omtanke är vi beredda att avstå snabba hemleveranser för att istället gå till vårt lokala Systembolag.
Heja Systembolaget!